Harap Alb - Tacere, supunere și cum sa nu ne alegem liderii

Harap Alb - Tacere, supunere și cum sa nu ne alegem liderii

Ștefania Sarina Oprea

Înainte să te pui pe citit, hai să îți dau câteva detalii inedite despre Povestea lui Harap Alb

Nu e doar un basm clasic, ci o poveste cu personaje surprinzătoare și lecții care merită descoperite, la orice vârstă, chiar dacă nu mai credem în basme. 

  • Autorul „Harap Alb” - Ion Creanga

Ion Creangă, bine cunoscut ca unul dintre cei mai mari scriitori ai literaturii române, este autorul acestei nuvele clasice. Faimos pentru stilul său narativ simplu, dar plin de înțelepciune, Creangă îmbină folclorul românesc cu povești pline de învățăminte.

  • Data publicării - 1877

„Harap Alb” a fost publicată pentru prima dată în 1877 (acum aproape 150 de ani) și face parte din Patrimoniul Cultural Național, recunoscută nu doar pentru valoarea sa literară, dar și pentru impactul asupra formării identității culturale românești și educației.

  • „Harap Alb” ca Bildungsroman

„Harap Alb” poate fi considerat un bildungsroman, o poveste despre formarea unui tânăr. Eroul nostru trece printr-o serie de probe inițiatice care nu doar că îi testează curajul și abilitățile, ci îl ajută să se maturizeze și să înțeleagă lecțiile esențiale ale vieții, precum sacrificiul și înțelepciunea. Astfel, el evoluează de la un tânăr naiv la un lider complet format.

  • Personajele cheie din „Harap Alb”

Harap Alb, eroul nostru, trece printr-o serie de probe inițiatice. În drumul său, întâlnește personaje supranaturale cum ar fi Spânul sau Gerilă care reflectă diverse aspecte ale șarlataniei, înțelepciunii sau ale sacrificiului.

  • Importanța „Harap Alb” în literatura română

„Harap Alb” este o lucrare fundamentală în literatura română, alături de „Miorița” și „Ion”, fiind încă folosită în școlile din România pentru a învăța despre curaj, moralitate și folclorul românesc. Este un exemplu clasic de basm românesc ce reflectă valorile tradiționale ale societății.

Am scris (și) despre Harap Alb 

Este o plăcere a scrisului și a cititului în aceste articole pline de speranță, pe care le public. 

La cârma lor stau curiozitatea, urmată îndeaproape de plăcerea nestăvilită a scrisului. 

Dar cine le citește? 

Internetul, Google și, în final, oamenii – că așa funcționează algoritmii ăștia turbați uneori.

Unii iubesc fotbalul, alții visează să piloteze mașini de Formula 1, unii se relaxează pescuind. Lista e lungă, iar slavă Domnului, plăceri lumești ni s-au tot dat. 

Credeți că toți aceștia se întreabă ceva în legătură cu pasiunile lor? Căutând validări sau confirmări din afara vieții lor nebune și satisfăcute?

Nici vorbă.

Pilotează, pescuiesc și țipă la meciurile de fotbal, ca și cum viața lor depinde de asta. Și depinde. 

Îți ești dator cu fericirea. 

Așa și eu cu scrisul.

Harap Alb – povestea în care naivitatea e sport de performanță, iar maturizarea vine cu traume și colegi de echipă dubioși

Într-un regat care probabil nu avea nici Google Maps, un împărat bătrân își trimite scrisoare la frate-su, rugându-l frumos să-i trimită un nepot de domnie. Trei fii se oferă, dar doar unul (spoiler: Harap Alb) se ține de drum. 

Ceilalți doi își dovedesc facil nevrednicia de așa titulaturi.

Cel mare declară ușurat, după prima experiență provocatoare în afacerea de casă părintească, că: „…mie unuia nu-mi trebuie nici împărăție, nici nimica; doar n-am a trăi cât lumea, ca să moștenesc pământul.”

Lipsa de ambiție, de ținte înalte ale feciorului cel mare, sunt dezamăgitoare pentru tată, însă nu prea ai de ales. Îi ții în continuare la casa regală, sub aripa protectoare.
Ce-i drept, aventura nu-i pentru toată lumea.

Cel mijlociu se duce și el pe aceeași tendință curajoasă la început. Dă nas în nas la propriu cu ursul și dă bir cu fugitii spre casa părintească.

 „…lehamite și de împărăție și de tot, că doar, slavă Domnului, am ce mânca la casa d-tale!, declară resemnat în fața tatălui.


Îl iartă. Ca orice părinte, îl iartă și-l ține la curtea regală și pe cel mijlociu.


Cel mai mic dintre ei - Harap Alb - pleacă la drum, cu binecuvântarea unui tată sobru și a unei mume bătrâne care-l testează cu cap de om sub piele de urât. (Test psihologic marca Creangă.)

Muma Bătrână sau Sfânta Duminică - Binele aparent neînsemnat, dar decisiv

„Fă bine când poți, că nu știi de unde-ți vine răsplata”

Exact asta va fi ea.

Harap Alb o ajută fără să ceară nimic și, surpriză: primește exact ce avea să-i salveze pielea mai târziu.

Practic, Sfânta Duminică e karma în fustă și basma.

Harap Alb, pe care nu-l chema nicicum până să ajungă la asemenea nume, se înarmează cu neștiință și inocență, și ia calea nebătătorită de nimeni, în căutare și cucerire ca vântul și ca gândul”.

 Numai ține minte sfatul ce-ți dau: în călătoria ta ai să ai trebuință și de răi, și de buni, dar să te ferești de omul roș, iară mai ales de cel spân, cât îi putea; să n-ai da face cu dânșii, căci sunt foarte șugubeți. Și, la toată întâmplarea, calul, tovarășul tău, te-a mai sfătui și el ce ai să faci, că de multe primejdii m-a scăpat și pe mine în tinerețile mele.”

Pleacă și ia sfatul tatălui, de care avea să afle de cât de prețios era mai târziu pe drum, din nefericire. 

Asculți de părinți abia după ce-ai fost fript bine - cu tot cu vise, orgolii și încrederea naivă că tu știi mai bine.

Până nu te arzi cu tot cu emoții, buzunar și demnitate, nu recunoști că tata avea dreptate.

Dar o faci în gând, în timp ce-ți culegi resturile de pe jos și zici: Ce-o fi fost în capul meu?!”

Spânul: Mentor sau manipulator?

Pe drum, dă nas în nas cu Spânul – individul care se vrea mentor spiritual, dar se dovedește mai degrabă un șarlatan, așa cum a bine prezis tatăl.

Îl păcălește, firește, îi fură identitatea, iar Harap Alb ajunge să slujească fix în propria lui poveste, ca și cum nu era scrisă pentru el ca personaj principal.

Spânul îl numește Harap Alb

 „Și, de azi înainte, eu o să fiu în locul tău nepotul împăratului, despre care mi-ai vorbit, iară tu — sluga mea; și atâta vreme să ai a mă sluji, până când îi muri și iar îi învia. Și oriunde vei merge cu mine, nu care cumva să bleștești din gură către cineva despre ceea ce a urmat între noi, că te-am șters de pe fața pământului. Îți place așa să mai trăiești, bine-de-bine; iară de nu, spune-mi verde în ochi, ca să știu ce leac trebuie să-ți fac... Fiul craiului, văzându-se prins în clește și fără nici o putere, îi jură credință și supunere întru toate, lăsându-se în știrea lui Dumnezeu, cum a vrea el să facă. Atunci Spânul pune mâna pe cartea, pe banii și pe armele fiului de crai și le ia la sine; apoi îl scoate din fântână și-i dă paloșul să-l sărute, ca semn de pecetluire a jurământului, zicând: — De-acum înainte să știi că te cheamă Harap-Alb; aista ți-i numele, și altul nu.”

Conștient fiind aproape instant de neatenția sa și vraja Spânului, i se confesează calului, un alt personaj de nădejde în inițierea sa:

Ei, căluțul meu, când ai ști tu în ce necaz am intrat! Sfânt să fie rostul tătâne-meu, că bine m-a învățat! Așa-i că, dacă n-am ținut seamă de vorbele lui, am ajuns slugă la dârloagă și acum, vrând-nevrând, trebuie s-ascult, că mi-i capul în primejdie?”

Când Spânul îi ia cartea, banii și armele, este un simbol al pierderii puterii și al controlului asupra propriei vieți. Atunci Spânul pune mâna pe cartea, pe banii și pe armele fiului de crai și le ia la sine.”
Cartea este simbolul cunoașterii, banii simbolizează puterea materială, iar armele sunt un semn al protecției.

Când acestea sunt luate de Spân, Harap Alb devine vulnerabil și mai dependent de manipulările celor din jur.

Creangă, subtil dar intenționat

Ion Creangă nu i-a dat întâmplător acest atribut.

Spânul e descris sumar, dar cu exact acel detaliu menit să-l facă antipatic de la început. Într-un basm construit pe simboluri și arhetipuri, faptul că e „spân” e semnalul timpuriu că acest personaj nu e ce pare a fi.

Nu are nici barbă, nici onoare.

Echipă ciudată, dar loială: Cum Harap Alb depășește provocările cu ajutorul personajelor fantastice


Urmează drumul inițiatic, cu personaje dubioase, fantastice, demne de povestea noastră: Gerilă, Setilă, Ochilă, Păsări-Lăți-Lungilă – un mix între Avengers medievali și pacienți la balamuc.
Dar fiecare vine cu aptitudini esențiale, pentru că, ce să vezi, în viață nu poți reuși singur, ci doar cu o echipă ciudată dar loială.

Ca în orice start-up.

Spânul, între timp, profită de brand-ul „Harap Alb” și se dă rege în devenire.
Îl pune pe Harap să treacă tot felul de probe imposibile, ca un atotputernic răzbunător, iar băiatul nostru le duce pe toate, cu ajutorul găștii sale neconvenționale.

Când în sfârșit e trădat pe bune, și Spânul îl omoară (da, literalmente), intervine calul fermecat – singurul personaj din poveste care știe ce face și nu cere nimic în schimb:
„Pân-aici, Spânule! Și odată mi ți-l înșfacă cu dinții de cap, zboară cu dânsul în înaltul cerului, și apoi, dându-i drumul de-acolo, se face Spânul până jos praf și pulbere.”

Ce reprezintă calul lui Harap Alb?

Înțelepciunea tăcută și intuiția interioară. 

Calul este singurul personaj care știe tot ce se întâmplă, dar nu face tam-tam.

Nu manipulează, nu judecă, nu cere nimic. El oferă sfat, sprijin și protecție doar când e nevoie.

Calul e ca vocea aceea interioară pe care o ignori de obicei și regreți mai târziu.

„Calul te va sfătui și el, că de multe primejdii m-a scăpat și pe mine în tinerețile mele”, spune tatăl lui Harap Alb.

Transformarea lui Harap Alb: Moartea și Renașterea

Harap Alb învie, dar nu ca-n filmele americane.
Înviază ca unul care a văzut moartea în ochi și știe, în sfârșit, cine e. 

Nu mai e băiatul naiv de la început.
Acum e rege. Cu acte, dar și traume.

Spânul este nimicit, Harap Alb renaște și are alături pe fata Împăratului Roș – un alt personaj de temut, de care tatăl i-a zis încă de la început.

Drumul inițiatic al lui Harap Alb nu se termină aici, cum are să afle din multe ziceri și cugetări sfinte venite ba din partea unchiului, ba de la alții:

Capul de-ar fi sănătos, că belelele curg gârlă” și

 „Pân-acum ți-a fost mai greu, dar de-acum înainte tot așa are să-ți fie.”

Și uite-așa, Harap Alb trece prin foc, spân și sabie, își pierde identitatea, înghite umilință cu duiumul și moare un pic, doar ca să înțeleagă cine e cu adevărat.

Dar fără Spân, n-ar fi fost nimic din toate astea.
Fără impostorul ăla chel, care l-a băgat în fântână și i-a furat viața, Harap Alb rămânea un băiat bun cu origini nobile și zero experiență.

Ar fi fost oare înțelept să stea cuminte la casa tatălui?

N-avem de unde a ști. Și nici al nostru Harap Alb, cu nume de slugă, căci „harap” vine din turcă și fix asta înseamnă – slugă.
Slugă albă, neinițiată, neștiutoare, inocentă.


Binele învinge, și cu asta putem termina și noi această analiză de secol 21.

Mi-au plăcut și arhaismele lui Creangă, ce adâncesc un pic detaliile narative, și am extras câteva, să le citim și să râdem de încâlcirea lor: 

  • Oblânc blând, mângâietor
  • Încălteaîncălța (verbul folosit pentru „a pune încălțăminte”)
  • Horhăindrăcnind, mormăind, grăind cu voce joasă și neclară 
  • Priporulloc de adăpost pentru animale
  • Ciochinelebroască, ciocnitură
  • Zăticneală lentoare, inabilitate de a acționa rapid 
  • Bâhlită murdar, mâlăit, plin de noroi 
  • Mursa murdărie, grasime 


Cine a scris „Harap Alb”?
„Harap Alb” a fost scris de Ion Creangă, unul dintre cei mai mari scriitori ai literaturii române. Cunoscut pentru stilul său narativ simplu, dar profund, Creangă a adus în fața cititorilor povești pline de învățăminte și înțelepciune din folclorul românesc.

Câte pagini are „Harap Alb”?
„Harap Alb” este o nuvelă scurtă, de aproximativ 40-50 de pagini, în funcție de ediția aleasă. Este o lectură rapidă, dar cu o încărcătură simbolică adâncă, care te poartă într-o călătorie inițiatică.

Ce înseamnă „Harap Alb”?
„Harap Alb” provine din limba turcă, unde „harap” înseamnă „slugă” sau „slujitor”, iar „alb” simbolizează puritatea. Numele său poate fi interpretat ca „slujitorul pur”, reflectând un erou care pornește pe drumul vieții cu o inimă curată, dar care, în urma încercărilor, devine mai înțelept și mai puternic.

Cum era Harap Alb?
La început, Harap Alb era un tânăr naiv și curajos, dar lipsit de experiență. Pe măsură ce călătoria sa avansează, el trece prin diverse probe care îl formează și îl transformă într-un lider în adevăratul sens al cuvântului. Era hotărât, dar și vulnerabil, un simbol al călătoriei de maturizare.

Când a apărut „Harap Alb”?
„Harap Alb” a fost publicată pentru prima dată în 1877, făcând parte din patrimoniul literar al României. De atunci, a fost citită și apreciată de generații întregi, fiind o lucrare esențială în literatura română.

Cine este Harap Alb?
Harap Alb este un tânăr prins între tradițiile familiei și drumul său propriu, un erou care se află într-o călătorie inițiatică. Fiul unui crai, el pornește într-o misiune de a înfrunta răul și de a-și demonstra curajul. Pe parcursul poveștii, înfruntă provocări dificile, învață lecții esențiale și devine un simbol al maturizării și al luptei pentru dreptate.

Înapoi la blog

Scrie un comentariu

Comentariile se publică după aprobare. Mulțumesc de înțelegere!