Ce înseamnă cărți de beletristică?

Ce înseamnă cărți de beletristică?

Ștefania Sarina Oprea
Taguri: carti

Dacă te întrebi ce înseamnă cărți de beletristică, răspunsul e simplu: sunt acele cărți pe care le citești pentru plăcere, nu pentru examene sau rețete de viață.

Cu alte cuvinte, beletristica înseamnă literatură artistică - romane, povestiri, poezie - tot ce te scoate din realitatea cotidiană și te bagă în alte lumi.

Și dacă ai ajuns aici după un Google rapid, înseamnă că vrei o explicație clară, fără praf de bibliotecă.

Știai că beletristica reprezintă aproximativ 10% din totalul cărților publicate la nivel mondial?
Deși este o minoritate numerică, literatura de ficțiune, în multiplele ei forme, continuă să joace un rol esențial în formarea empatiei, în explorarea condiției umane și în conturarea identităților culturale. Prin contrast cu discursurile funcționale, informative sau prescriptive din celelalte genuri, beletristica oferă o formă subtilă, dar profundă, de cunoaștere: o cunoaștere care trece prin emoție, ambiguitate și reflecție.

Hai să lămurim repede, fără floricele academice.

Beletristică – definiția pe scurt


Beletristica înseamnă literatură artistică, scrisă cu scop estetic, de plăcere, nu pentru cunoștințe tehnice sau științifice.


Cu alte cuvinte, beletristica = literatură frumoasă.

Adică romane, poezii, povestiri, nu manuale de fizică sau cărți de gătit.

  • Sinonim: literatură artistică.
  • În engleză: fiction sau belles-lettres (da, vine tot din franceză, că doar francezii au patent pe „frumos”).

Beletristică – exemple


Hai să punem eticheta pe niște titluri, că altfel rămâne doar teorie:


„Moromeții” – Marin Preda


Un roman despre satul românesc interbelic.
Ilie Moromete rămâne poate cel mai viu țăran al literaturii noastre: ironic, lucid și obosit de griji, dar cu mintea mereu trează.


„Timpul avea cu oamenii nesfârșită răbdare, dar oamenii nu mai aveau răbdare cu el.”


„Micul Prinț” – Antoine de Saint-Exupéry


Cartea pe care o citești la zece ani ca pe o poveste cu planete și vulpi, și la treizeci ca pe un manual de supraviețuire emoțională. O carte mică de tot, dar care te obligă să te oprești din când în când și să cauți un sens în golul din tine.


„Limpede nu vezi decât cu inima. Ochii nu pot să pătrundă în miezul lucrurilor.”


„Enigma Otiliei” – George Călinescu


Frescă realistă a Bucureștiului de început de secol XX, dar și roman de formare, cu un Felix care caută maturizarea și o Otilie pe care nimeni nu o poate înțelege până la capăt. E un text care rămâne actual, pentru că în spatele intrigilor de familie se ascund aceleași întrebări despre bani, iubire și libertate.


„Otilia era ca o apă curgătoare, nu putea fi prinsă, nu putea fi ținută în loc.”


„Povestea slujitoarei” – Margaret Atwood


O distopie care nu mai pare atât de ipotetică. O lume în care femeile sunt reduse la rolul de „pântec util”, iar religia și politica fac casă bună cu teroarea. 
Atwood te face să citești cu un nod în gât și să te întrebi cât de departe suntem de un asemenea scenariu.


„Mai bine nu înseamnă niciodată mai bine pentru toți... înseamnă întotdeauna mai rău pentru unii.”

„Crimă și pedeapsă” – F. M. Dostoievski


Un roman greu ca un bolovan. Dar necesar. 
Povestea lui Raskolnikov nu este despre o crimă, ci despre cum conștiința îți poate deveni călău. E cartea care îți arată că uneori pedeapsa începe înainte să te prindă legea.


„Sufletul omenesc e prea vast pentru a putea fi explicat în câteva cuvinte.”


Toate astea sunt cărți de beletristică, pentru că spun povești, transmit emoții și ridică întrebări.

Beletristică vs. non-ficțiune


E simplu:

  • Beletristica = ficțiune, literatură artistică, povești inventate sau „înfrumusețate”.
  • Non-ficțiune = cărți de dezvoltare personală, biografii, știință, istorie scrisă la rece, manuale.


Pe scurt: dacă vrei să evadezi din realitate, citești cărți beletristică. 

Dacă vrei să înțelegi realitatea (sau să te doară capul), alegi non-ficțiunea.

Iar ca să-ți dau un exemplu direct: cartea mea se înscrie în zona de creative non-fiction sau autobiografie. 

E poveste adevărată, condimentată cu umor și sinceritate, scrisă astfel încât să fie trăită și pe hârtie, nu doar purtată în spate.
Dacă ești curios cum arată non-ficțiunea atunci când flirtează puțin cu beletristica, găsești cartea De la sărăcie la extaz la câteva clickuri. 

Genuri de literatură beletristică


Beletristica nu e doar roman clasic. 
Poate fi:

    • Roman psihologic

    Genul care te obligă să intri în colțurile întunecate ale minții.

    Poate fi un Dostoievski, cu dilemele lui Raskolnikov, sau chiar literatura românească prin Camil Petrescu și „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”.

    Aici nu acțiunea contează, ci frământarea interioară.

    • Roman istoric

    De la „Ion” al lui Liviu Rebreanu - oglinda satului românesc și a obsesiei pentru pământ, până la „Război și pace” al lui Tolstoi - epopeea vieții rusești în vremuri de război, romanul istoric îți arată că trecutul nu e doar praf de arhivă, ci o poveste vie.

    • Fantasy

    Un tărâm unde nu există „prea multă imaginație.” Tolkien cu Stăpânul Inelelor sau George R.R. Martin cu Urzeala Tronurilor îți arată că lumile inventate pot fi mai convingătoare decât realitatea. Dragoni, eroi, magie și lupte pentru putere, sunt ingredientele unui univers care îți dă dependență.

    • Science-fiction (SF)

    Dacă fantasy te scoate din realitate, science-fiction te aruncă înaintea ei. Isaac Asimov cu „Fundația” sau Philip K. Dick cu „Visează androizii oi electrice?” (inspirând „Blade Runner”) ridică întrebări despre viitor, roboți, inteligență artificială și limitele umanității.

    • Poezie

    Aici nu ai nevoie de sute de pagini. Uneori trei versuri (haiku-ul japonez) spun mai mult decât un roman întreg.

    Poezia e condensarea emoției: Eminescu, Nichita, Ana Blandiana- toți au demonstrat că uneori cuvintele cântă mai tare decât muzica.

    • Proză scurtă

    Un gen adesea subestimat. 
    Cehov sau Caragiale dovedesc că în câteva pagini poți surprinde o viață întreagă sau măcar absurdul unei generații. E literatura pentru cei care nu au răbdare de romane, dar vor totuși emoție concentrată.
    Pe scurt, tot ce te prinde în poveste și îți lasă mintea să zburde.

    De ce să citim beletristică?


    Trăim într-o lume în care atenția noastră valorează mai mult decât orice buget de marketing.

    Dacă o dăm așa gratis, pe scroll infinit, ni se evaporă și timpul, și mintea. Așa că poate nu strică să ne întoarcem la ce numea C.S. Lewis:

    „Ochii mei nu-mi sunt suficienți; voi privi și prin ochii altora.” 


    Asta e beletristica: o formă de teleportare psihologică, fără buton de „skip ad”.


    Psihologul Keith Oatley (University of Toronto) a demonstrat în studii că ficțiunea crește empatia și capacitatea de a înțelege emoțiile altora. 


    Cred că motivul pentru care ficțiunea, și nu non-ficțiunea, are efectul de a îmbunătăți empatia este faptul că ficțiunea este în primul rând despre sinele care interacționează cu alte persoane în lumea socială”, spune Oatley.
    „Subiectul ficțiunii este constant despre de ce el a făcut asta sau, dacă lucrurile stau așa, ce ar trebui să facă el acum, și așa mai departe. Prin ficțiune intrăm într-o lume în care acest mod de gândire predomină. Putem privi asta prin prisma conceptului psihologic de expertiză. Dacă citesc ficțiune, acest tip de gândire socială este ceea ce ajung să exersez și să îmbunătățesc. Dacă citesc genetică sau astronomie, devin mai bun la genetică sau astronomie. În ficțiune, de asemenea, suntem capabili să înțelegem acțiunile personajelor din punctul lor de vedere interior, pătrunzând în situațiile și mințile lor, mai degrabă decât din perspectiva exterioară pe care, de obicei, o avem. Și se dovedește că, psihologic, există o mare diferență între aceste două perspective. De obicei adoptăm privirea exterioară asupra celorlalți, dar aceasta este prea limitată.”

    Cu alte cuvinte, când citești „Crimă și pedeapsă”, nu e doar literatură rusă, e un antrenament emoțional.

    Borges spunea că „literatura este visul dirijat al omenirii”.

    Dacă vrei doar să trăiești propriul vis, rămâi cu TikTok. 

    Dacă vrei să vezi și ce visează ceilalți, deschizi o carte.

    Și da, beletristica îți face mai mult decât să-ți „dezvolte vocabularul” (argumentul plictisitor din manuale).

    Beletristica e antidotul contra superficialității.

    Pe scurt: nu citim doar „ca să știm”, ci ca să fim mai puțin idioți emoțional. 
    Beletristica ne arată că lumea nu se termină la granițele propriei minți. 
    Oricum, între un roman bun și încă un clip cu pisici dansatoare, șansele de a părea mai interesant cresc exponențial la prima variantă.

    Cărți de beletristică recomandate


    Dacă vrei o listă de lecturi care să-ți deschidă mai mult decât ochii obosiți după o zi lungă, încearcă aceste titluri. 
    Sunt cărți care te scot din rutină și îți oferă povești de care să te agăți mult după ce ai închis ultima pagină. 
    Clasicul și contemporanul se întâlnesc aici într-un dans care merită văzut.


    Și ca să închei… 


    Pe scurt: beletristica înseamnă literatură scrisă ca artă, nu ca instrucțiune.

    Nu-ți spune cum să schimbi o priză și nici nu te ajută să treci BAC-ul la matematică, dar îți dă ceva infinit mai valoros: trăiri, lumi paralele, oameni ficționali care ajung să-ți fie mai reali decât vecinii de la bloc.
    Poți râde, poți plânge, poți învăța să vezi lumea prin alți ochi.

    Și, deși DEX-ul o reduce la o definiție seacă, adevărul e că beletristica ne mai pilește colțurile și ne face să fim, poate, un pic mai suportabili unii pentru alții.

    📌 Notă: Unele dintre linkurile către cărțile menționate sunt linkuri de afiliere. Asta înseamnă că, dacă alegi să cumperi prin ele, eu primesc un mic comision, fără costuri suplimentare pentru tine. E modul prin care îmi susțin pasiunea pentru scris și pot continua să creez conținut gratuit.

    Back to blog

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.